Za chwilę będziesz mieć okazję na własnej skórze doświadczyć czym różnią się interpretacje od obserwacji faktów. Interpretacja to przypisywanie czemuś jakiegoś znaczenia. Np. „Stefan jest leniwy”. Faktem natomiast jest stwierdzenie konkretnego stanu rzeczy lub zdarzenia w określonym czasie i przestrzeni. Np. „Stefan leży na wersalce już 5 godzin”. Poniżej zamieściłem listę wyrażeń. Postaraj się określić, które wyrażenie jest interpretacją faktów, a które obserwacją.
Następnie sprawdź czy dobrze zdefiniowałeś/aś poniższe wyrażenia. W dalszej części zamieściłem prawidłowe odpowiedzi. Postaraj się ich teraz nie czytać tylko samemu sprawdzić jak postrzegasz poniższe zdania. Będzie to dla Ciebie świetny trening i być może nowe doświadczenie:
- Krzysiek jest na mnie wściekły.
- Wczoraj wieczorem Kasia obgryzała paznokcie.
- Teresa nie zapytała mnie o opinię podczas spotkania.
- Denerwuje mnie kiedy głośno mówisz.
- Anna pracuje zbyt dużo.
- Jurek jest agresywny.
- Joanna zgłosiła się jako pierwsza ze wszystkich w tym tygodniu.
- Zosia najdokładniej wykonywała to zadanie.
- Ola nie bierze udziału w lekcjach.
- Maja uważa, że w żółtym kolorze nie wyglądam zbyt ładnie.
- Marek powiedział, że jego matka narzeka na sąsiadkę.
- Zbyszka wkurza, że jego dziewczyna nie odpisuje na jego sms jak jest z koleżankami.
1. „Krzysiek jest na mnie wściekły” postrzegam jako interpretację przez słowo „wściekły”. Brakuje tutaj konkretnej informacji co dokładnie Krzysiek robi, że oceniam to jako bycie wściekłym.
2. „Wczoraj wieczorem Kasia obgryzała paznokcie” – postrzegam za obserwację, ponieważ pojawił się dokładny opis zachowania Kasi.
3. „Teresa nie zapytała mnie o opinię podczas spotkania” – postrzegam jako obserwację.
4. „Denerwuje mnie kiedy głośno mówisz” – to wyrażenie postrzegam za interpretację, ze względu na słowo „głośno”.
5. „Anna pracuje zbyt dużo” – postrzegam za interpretację ze względu na słowo „zbyt dużo”.
6. „Jurek jest agresywny” – postrzegam za interpretację ze względu na słowo „agresywny”.
7. „Joanna zgłosiła się jako pierwsza ze wszystkich w tym tygodniu.” – postrzegam jako obserwację.
8. „Zosia najdokładniej wykonywała to zadanie” – postrzegam za interpretację przez słowo „najdokładniej”.
9. „Ola nie bierze udziału w lekcjach” – postrzegam jako interpretację, ze względu na wyrażenie „nie bierze udziału”.
10. „Maja uważa, że w żółtym kolorze nie wyglądam zbyt ładnie” – postrzegam za obserwację, ponieważ opisuję interpretacje Mai.
11. „Marek powiedział, że jego matka narzeka na sąsiadkę” – postrzegam za obserwację, bo opisuję reakcję zachowanie Marka.
12. „Zbyszka wkurza, że jego dziewczyna nie odpisuje na jego sms jak jest z koleżankami” – postrzegam za interpretację przez słowo „wkurza”.
Trafiłeś/aś wszystkie? Czy może niektóre wyrażenia odebrałeś/aś inaczej? Zwróć uwagę na swoje uczucia – co zmienia się w uczuciach, kiedy słyszysz obserwację, a co, kiedy słyszysz interpretację?
Postaraj się od teraz tłumaczyć interpretacje na język obserwacji, kiedy w Twojej głowie takowe się pojawią. To samo postaraj się zrobić, kiedy słuchasz interpretacji innych ludzi.
Zwróć uwagę jak zachowują się ludzie, kiedy słyszą interpretację, a jak, kiedy słyszą obserwację – szczególnie w sytuacji, w której masz inne zdanie niż druga strona.
W kolejnych artykułach odkryjesz w jaki sposób dołączyć do wypowiedzi poziom uczuć i potrzeb oraz jakich błędów nie popełniać w ich komunikowaniu.
Jedna niezgodność według mnie: Jeśli wkurza jest interpretacją to narzeka też powinno nią być… narzekanie w tej sytuacji jest interpretacją Marka, jego mama mogła by być innego zdania, co ty na to??
Narzekanie jest interpretacją, jednak całe zdanie jest cytatem tego co POWIEDZIAŁ Marek – słowo „powiedział” jest obserwacją. Natomiast zdanie „Zbyszka wkurza…” w tym momencie pojawia się interpretacja – nie ma tutaj cytatu. Gdyby zdanie było zapisane „Zbyszek powiedział, że wkurza go kiedy jego dziewczyna nie odpisuje na sms kiedy jest z koleżankami” wtedy mialibyśmy do czynienia z obserwacją interpretacji Zbyszka.
Ola nie bierze udziału w lekcjach – nie jest najlepszym przykładem na interpretację. Ja pomyślałam, o Oli, która jest w tym czasie poza klasą i zakwalifikowałam to jako obserację
Myślę, że w takim razie warto zwrócić uwagę na dwuznaczność słowa i zanim nie doprecyzujemy jego znaczenia musimy powstrzymać się od oceny zdania.
W zrozumieniu tej różnicy pomogła mi tez książka Diamentowe ostrze. Rzeczy, zdarzenia same w sobie nie są jakieś. Staja sie jakieś w obliczu aktualnej naszej potrzeby, dobre albo niedobre. Tak w największym skrócie 🙂