- Różnica zdań – Słuchamy siebie nawzajem i zdajemy sobie sprawę z tego, że są różne sposoby i możliwości jak dzielić się zasobami. Nie ma wokół tego przykrych emocji. Problem może być rozwiązany za pomocą negocjacji i dialogu.
- Personifikacja problemu – Zaczynamy postrzegać problem jako „błąd innych osób”. Mamy wątpliwości co do motywów ich postępowania i charakteru. Pojawiają się przykre uczucia – ból, gniew, frustracja oraz zdania (nawet nie wypowiadane) ” to TY nie rozumiesz, TY jesteś problemem” Konflikt nadal może być rozwiązany poprzez negocjacje i dialog.
- Problem się rozrasta – Pojawiają się nowe nierozwiązane problemy i konflikty. Słabnie motywacja do rozwiązywania aktualnych problemów. Trudno znaleźć czas i zorganizować spotkanie. Konflikt nadal może być rozwiązany. Pomocna może być mediacja.
- Rezygnacja z kontaktu – „Dialog głuchych”. Żadna strona nie słucha drugiej, wszyscy powtarzają opinie i trwają uparcie przy swoich przekonaniach. Strony tworzą koalicje z innymi przeciwko sobie nawzajem. Potrzebny jest mediator.
- Druga strona staje się „wrogiem” – Jedna strona jest uważana za dobrą a druga za złą. Pierwotny konflikt jest dawno zapomniany. Spory i kłótnie wypełniają życie i stają się coraz bardziej destruktywne. Mediator jest koniecznie potrzebny!
- Otwarta wrogość – Gniew przejmuje ster nad ludźmi. Kontakty polegają na tym, by zwyciężyć kolejną bitwę. Jeśli ktoś z koalicjantów wspomina o pokoju i pojednaniu – uważany jest za zdrajcę.
- Polaryzacja/Podział – Rozwód. Czystki etniczne i wojny. Geograficzna separacja.
(źródło: Centrum rozwiązywania konfliktów w Kopenhadze)
Źródłem problemu jest nasza nieumiejętna komunikacja, ograniczenia naszego języka, oraz warunkowanie naszego myślenia kulturą dominacji gdzie od małego czytamy bajki gdzie dobro walczy ze złem.
Uważam, że niezwykle ważne w naszych czasach jest to by zmienić swoje podejście i sposób komunikacji oraz postrzegania innych ludzi. By konflikty nie prowadziły do wojen….
Co o tym sądzisz?
PS. Jak pracować z konfliktem? Przeczytaj o Nonviolent Communication.